Om jag kan, då kan ALLA

Historien om Martina Sjögren som blev bruksnörd under sin mammaledighet.

TEXT: Christel Pinon Persson  FRÅN: Boxerbladet nr 3 2019
FOTO: Helena Ringbom-Samuelsson,

Första gången jag träffade Martina kom hon med sin sambo Fredrik för att hälsa på inför eventuellt valpköp. Vi satt och drack kaffe när hon berättade att hon egentligen ville ha en liten mops. Men Fredrik som haft boxer tillsammans med sin f.d. insisterade på att ”om de skulle ha en hund, så skulle det vara boxer”. Nu hade Martina levt tillsammans med den boxern dess sista levnadsår så hon var ju inte helt främmande för tanken. Boxern hade varit döv och de hade utvecklat god kommunikation för att kunna ha den lös och få den att fungera väl i vardagen. Vi var alla tre rörande överens om att det ”var ju bra att Fredrik redan fostrat en boxer till en trevlig livskamrat” och de kom till slut fram till att det vore bra om Martina skulle gå valpkurser med den lille blivande Lukas (döpt efter Emil i Lönnebergas trotjänare, hästen Lukas) för att lära sig hantera en blivande stor hund.

Varje vecka körde de från Halland till Skåne för att hälsa på Lukas. Jag tränade deras föräldrar, syskon och gladdes åt deras förväntningar. Men Martina var tydlig med vad hon ville ha, en lagom hund som skulle bli en trevlig sällskapshund (detta har hon fått äta upp många gånger sedan dess). Snart var Lukas åtta veckor och kunde flytta till Halmstad. Martina och Lukas gick valpkurs och naturligtvis allmänlydnad precis som de lovat. Sedan hände något oväntat. Martina och Fredrik blev med barn. Och jag skulle vilja påstå, no offence, att få har använt sin mammaledighet lika effektivt. Eftersom Martina har lite svårt att vara stilla så började hon söka sig till klubben för att träna med Lukas. Mer och mer och… mer. Det var den ultimata avkopplingen och dessutom fick Lukas sitt lystmäte tillfredställt. För han skulle ju inte behöva känna att han blev satt åt sidan nu när lillasyster Sigrid gjorde sin entré i deras familj.

Det som driver Martina är själva träningen. Från början var det aldrig hennes mening att de skulle tävla. Hon ville göra något roligt med Lukas och han älskade att söka. Skulle man söka fick man ju även börja träna brukslydnad. Tillsammans med trevliga brukskompisar på en klubb som välkomnade sina medlemmar blev tränandet allt mer intensivt. I början kändes lydnaden lite svår. De hade ju inte övat in rätt från början. Så det krävdes lite tålamod att träna in på nytt igen. Men ju mer Martina lärt känna Lukas genom träningen så har hon lärt sig att Lukas svarar väldigt bra på extern belöning. Så numer använder hon sig av denna motivation även i inlärningen av nya lydnadsmoment. En dag skulle det vara tävling på klubben och de ville ju naturligtvis visa upp sina hemmaekipage så de pushade på bl.a. Martina att anmäla sig. Martina trodde på allvar att de inte skulle klara av att bli godkända. Man brukar ju säga att en hund blir bäst på det som den gör mest och oftast. Men man kan knappast påstå att Lukas var dålig på att tävla fast det var debut på tävlingsplanen. Appelltävlingen slutade med uppyttningsresultat och när de ett halvår senare tävlade för andra gången, nu i lägre klass sök, så blev de uppyttade till högre. Så på två ’ynka’ tävlingar är de i högre och nu är nästa mål att bli godkänd där.

Idag är självbilden lite annorlunda. Målen är tydligare och träningen mer specik. De har bara börjat sin resa. Lukas är idag fyra år, han är Korad och har även gjort MT 2017 (Brukshundklubbens nya mentaltest, ännu ej godkänt av SKK). I augusti tog han dessutom sitt första cert på utställning. Martina jobbar framåt och börjar dessutom se en öppning för att ta in en hund till. En boxer naturligtvis. Hon är tydlig med att hon vet vad hon kommer att göra annorlunda med nästa hund nu när hon har en bra bild av vad man kan förvänta sig hos en brukshund. Vad hon själv vill ha i sin hund för att arbeta bra. Men det som hon konstaterar är att, om hon kan, då kan alla träna upp sin boxer i bruks. Målmedvetet arbete, se till att träna för bra instruktörer och ett trevligt bra brukshundgäng. Då är världen och skogen öppen för vår härliga brukshund, boxern!