NOSEWORK

Nosework är en form av preparatsök där hunden tränas för att urskilja olika dofter i olika miljöer.

Denna hundsport är en aktivitet som passar de flesta hundar, oavsett ålder eller personlighet. Träningsformen ger både fysisk och mental stimulans för hunden och ägaren får träna sig på att läsa sin hunds signaler samt träna tajming gällande förstärkningar.

De allra flesta hundar brukar tycka detta är en rolig utmaning eftersom hundens bästa redskap är just deras nos. Att få arbeta med sin nos är något väldigt naturlig och grundläggande för våra fyrbenta vänner. Dessutom får vi ägare en nöjd och trött hund efteråt. Sporten kräver inte dyr och avancerad utrustning, och man kan själv välja om man endast vill träna som en rolig och tröttande aktivering för sin hund eller om man vill tävla.

Under kurstillfällena kommer vi varva praktik med teori. Fokus ligger på att motivera hunden för sökarbetet och så småningom lära dem doftdiskriminering.

5 tillfällen, max 6 deltagare

Pris 1600 kr  för medlemmar, medlemsavgift tillkommer för icke medlemmar