Klubben Startades 1991

Oskarströms Brukshundklubb ansökte och godkändes som brukshundklubb inom Svenska Brukshundklubben i februari 1991. Klubben hade fungerat som fristående hundklubb ett tag, för att undersöka behovet i Oskarström med omnejd. Klubben startades av Sylvia, Clary och Anita.

Till att börja med var det kärvt när det gällde klubbhus och träningsplaner, men efter några flyttar hit och dit fick klubben arrendera en bit mark på ett industriområde. Klubben hade också tur att få köpa delar av Halmstad polisens gamla förhörsbaracker till ett vrakpris. Klubben fick därmed sin klubbstuga så som den ser ut idag.

Så blev det. Kunskapen fanns – två av medlemmarna var lärare och en var instruktör samt några som snabbt kom till klubben var aktiva tävlande. En del unga människor som gått kurser i Halmstad och var sugna på mer att bita i kom och frågade om de också fick vara med och givetvis var de välkomna. Man satte genast igång med att utbilda instruktörer och snart examinerades sex nya. Kurserna fylldes snabbt. Nya instruktörer utbildades. De äldre instruktörerna vidareutbildade sig.

Vårt speciella klubbmärke symboliserar att både stora och små hundar är lika välkomna. Att de tre damer som var mest engagerade vid klubbstarten ägde en Schäfer, en Golden Retriever och en Dvärgschnauzer avtecknar sig i klubbens logotyp.