Covid – 19

20 juni 2020

Ny bedömning för tävling

Från och med 15 augusti anpassar SKK våra rekommendationer till de som Riksidrottsförbundet gjort till sina klubbar.

Nytt uttalande om klubbverksamhet

Vid sitt möte den 9 juni tog Svenska Kennelklubbens centralstyrelse åter upp frågan om klubborganiserad verksamhet under sommaren och början av hösten 2020. Här kan du ta del av förtydliganden, nya beslut och hur de motiveras.

20200526

Öppet brev från förbundsstyrelsen

Till distrikt, rasklubbar och lokalklubbar

I nuläget svämmas sociala medier över med uttalanden och synpunkter om den verksamhet som vi kan och inte kan bedriva. Inflödet av e-post och samtal till såväl förbundsstyrelsen men inte minst till vårt förbundskansli är också av icke obetydlig mängd. Mycket handlar om missnöje och synpunkter på att beslut som tas, främst kring tävlingar och prov, skapar orättvisa för medlemmar i olika delar av landet.

Hela Sverige och faktiskt hela världen befinner sig i ett läge som väldigt få av oss varit med om tidigare och förhoppningsvis inte behöver uppleva igen. Följderna av coronapandemin kommer påverka oss alla under en lång tid framöver. Att inte kunna bedriva verksamhet slår hårt mot våra lokalklubbar, med ansträngd ekonomi som följd och på sikt även ett eventuellt medlemstapp. Klubbarna har tagit ett stort och osjälviskt ansvar för att minska smittspridningen och bedriva viss verksamhet på ett säkert sätt. Därför bör vi glädjas åt att vi från och med juni kan öppna upp för verksamhet i lite större omfattning.

I denna situation handlar det inte om den enskilda personens rättighet att till exempel tävla, utan att vi alla gör vad vi kan för att rida ut den här stormen och ta personligt ansvar för att inte förvärra situationen. Det handlar även om att vara solidarisk med de som ändå kan utöva viss verksamhet. Vi behöver alla lyfta blicken och se saker utifrån ett större perspektiv för att, när vi återgår till en mer normal tillvaro igen, inte ska behöva starta om från noll.

För att förbundet, distrikten, rasklubbarna och lokalklubbar ska kunna stå rustade när den normala vardagen återkommer, behöver vi hjälpas åt. Vi vill att du som medlem håller dig uppdaterad på de allmänna råd och riktlinjer som ges från Folkhälsomyndigheten, Regeringen, SKK och från oss. Riktlinjerna är övergripande och ändras från dag till dag. Vi jobbar med full transparens i krisen och kommunicerar allt vi vet så fort vi kan. Ingen har alla svar varför det ligger på dig att reflektera över vad de betyder för dina medmänniskor och för dig och förhåller dig till dem på ett ansvarsfullt sätt. På så sätt slipper vi överbelastade inkorgar och spekulationer som skenar iväg på sociala medier.

Det är coronaviruset som är fienden. Inte förbundsstyrelsen, förbundskansliet eller dina klubbkompisar.

Vår egen kung Carl XVI Gustaf uttryckte sig mycket bra i sitt tal till oss, det svenska folket.

”Det är fortfarande mycket som är ovisst. Men en sak är säker: Vi kommer alla att minnas den här tiden, och se tillbaka på den. Tänkte jag på mina medmänniskor? Eller satte jag mig själv i första rummet? De val vi gör i dag ska vi leva med, länge. De kommer att påverka många.”

Med vänliga hälsningar
Svenska Brukshundklubbens förbundsstyrelse

20200506

SBK öppnar upp för tävlingar från 1 juni

Från 1 juni lättar SKK upp restriktionerna och tillåter verksamhet som kan bedrivas enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer och regeringens förbud men med några undantag.

20200414

Generell åldersdispens MT

Med anledning av att många mentaltester (MT) nu ställs in är det många hundar som kommer att hinna fylla 4 år innan de kan starta på MT.

Brukshundklubbens förbundsstyrelse (FS) har ansökt hos SKK om en generell åldersdispens för MT, vilket SKK har beviljat för 2020.

20200327

Hundaktiviteter begränsas till max tio personer utomhus

Svenska Kennelklubben har beslutat att ingen klubborganiserad hundverksamhet ska bedrivas inomhus. Utomhus får lokal verksamhet genomföras med max tio personer där de närvarande personerna inte har rest dit från andra delar av landet eller utlandet. Detta gäller till och med 31 maj 2020.

Förbundsstyrelsen uppmanar samtliga distrikt, ras- och lokalklubbar att se över sina kommande aktiviteter och i första hand utvärdera om aktiviteterna går att bedriva utomhus med max tio personer, funktionärer inräknat. Alla aktiviteter inomhus, samt utomhusaktiviteter som inte går att begränsa till tio personer, under den aktuella perioden ställs in med omedelbar verkan eller skjuts på framtiden. Detsamma gäller verksamheten som innebär resande från andra delar av landet eller utlandet.

20200322

Nya riktlinjer med anledning av Corona

Svenska Brukshundklubbens verksamheter påverkas av nya riktlinjer kring coronaviruset.

Med anledning av regeringens och Svenska Kennelklubbens (SKK) nya riktlinjer, kommer vår verksamhet att påverkas i större omfattning än tidigare.

Brukshundklubben följer SKK och Folkhälsomyndigheternas riktlinjer. All information går ut via brukshundklubben.se och uppdateras löpande.